Friday, October 17, 2008

DILEMA MELAYU...

KONSEP PERLINDUNGAN PENDAPATAN Kajian mendapati :90% daripada institusi keluarga di Malaysia akan menghadapi masalah kewangan keluarga yang kritikal selepas salah seorang daripada pasangan meninggal dunia terutama suami.

Renungkan seketika Pertanyaan dibawah :

• Pernahkah anda terfikir sekiranya esok anda Meninggal Dunia / Hilang Upaya Kekal…Apa akan berlaku kepada Keluarga anda? Anak-anak? Isteri / Suami? Kerana ajal maut tidak siapa tahu.• Pernahkah anda terfikir, sudahkah anda menyediakan harta @ wasiat yang cukup untuk isteri/ suami? Anak-anak tersayang? Untuk masa depan mereka. Bagaimana makan minum mereka…pakaian mereka…pendidikan mereka..hutang-hutang yang anda tinggalkan…taraf hidup mereka tanpa anda. ( cukupkah insuran sedia ada )? RM 100,000? Cukup kah? Saya akan buktikan ia tidak mencukupi.

• Pernahkah anda terfikir yang kebanyakan keluarga di Malaysia akan mengalami masalah kewangan yang serius apabila pasangan mereka ( isteri / suami terutamanya ) meninggal dunia ( kes paling banyak ) @ hilang upaya kekal. Sudah bertimbun berita kesusahan dialami keluarga di dalam akhbar.

Bagaimana cara untuk menganalisis sebanyak mana keperluan insuran anda, mengira sebanyak mana sepatutnya ditinggalkan untuk isteri dan anak-anak....hutang kereta?kad kredit?bil?

Saya dengan seikhlas hati ingin membantu dan berkongsi idea konsep ini. Dan penerangan saya adalah percuma sekiranya anda ingin mengetahui terperinci serta menganalisis kedudukan anda sekarang.
Jika anda sudah mempunyai insuran individu, Tahniah! Tetapi adakah Ia cukup untuk melindungi pendapatan anda? Dan saya juga boleh tentukan insuran tersebut berbaloi atau tidak? Saya boleh Bantu anda analisisnya..

Bagaimana konsep ini dapat membantu??Sebagai contoh anda ingin melindungi RM3,000 sebulan…

  1. Sekiranya anda meninggal dunia, Isteri / suami serta anak-anak tersayang akan memperolehi RM3,000 setiap bulan sampai bila-bila..selamanya..Tidakkah ia membantu keluarga menjalani kehidupan seperti sebelumnya…
  2. Sekiranya anda hilang Upaya kekal, anda masih memperolehi RM3,000 setiap bulan sampai bila-bila selamanya…walaupun anda tidak lagi bekerja dan di kerusi roda…

masalah seperti ini yang menjadi dilema masyarakt melayu sejak dahulu lagi...dilema kewangan keluarga yang merudum setelah ketiadaan suami @ bapa...setelah ketiadaan penyumbang utama kewangan keluarga.

kenapa ia berlaku??

kerana melayu kita mempunyai sifat ego..tak endah..tak ambil berat..tak suka berfikir sebarang kemungkinan akan berlaku...selesa dengan kedudukan sekarang...tiada sifat ingin tahu...sayangkan duit..dan bermacam-macam lagi yang menjadi penghalang kepada konsep ini. dan terdapat ramai juga apabila ditanya tentang perlindungan..Oh! Saya sudah pun mempunyai insuran...
  • adakah insuran itu cukup?
  • terlintaskah untuk mengkajinya?
  • terlintaskah jumlah yang anda bayar setiap bulan itu berbaloi?
  • tidak mampu bayar lebih sedangkan purata duit dihabiskan kepada keinginan bukan keperluan...

fikir-fikirkanlah...saya bukan mahu buat promosi...saya hanya dgn ikhlas ingin membantu menyampaikan konsep ini kepada seramai mungkin bangsa melayu...sesudah faham,terpulang kepada anda...dengan saya atau mana-mana syarikat insuran yang anda suka.

2 comments:

Anonymous said...

mantap2....byk bendo hok aku telupe n tok tahu sbnrnyee...cayalah sopoo!!! syukurrr..

Anonymous said...

hahahahahaha

ayat seorang promoter

hahahahahahaha