Friday, October 31, 2008

KENAPA TAKUT UNTUK MELABUR DI UNIT TRUST SEKARANG???

Semenjak dua menjak ni kita selalu mendengar orang ramai takut nak invest dalam Unit Trust. Kebanyakkan daripada mereka tidak memahami konsep sebenar Unit Trust. Kepada yang tahu dan bijak,berebut-rebut untuk melabur sekarang. Kerana bagi mereka ini lah masa terbaik dan kelebihan untuk mereka. Kerana harga unit setiap hari makin rendah. Juga harus diingat bahawa unit yang dibeli tidak akan berkurangan pada masa hadapan. Cuma bergantung kepada harga unit dan dividen serta bonus. Sudah tentu market akan kembali naik. Cuma masa menentukan. Andaikata market merudum seperti ini dalam masa 10 tahun atau 15 tahun terus menerus. Adakah ringgit Malaysia masih laku diguna pakai? Sudah tentu tidak. Tidak kira anda labur atau tidak wang tersebut. Tambah-tambah wang EPF akaun 1. Akaun 1 memang langsung kita tidak dapat usik sehingga umur mencecah 55 tahun kecuali untuk Unit Trust sahaja. Kenapa kerajaan dan EPF memberi ruang begitu kepada syarikat Unit Trust sekiranya ia merugikan pelabur. Ini sudah tentu kerana Unit Trust memang terbukti memberi pulangan tinggi dalam jangkamasa sederhana dan panjang. Lagipun kerajaan dan EPF sedar mereka tidak mampu memberi pulangan yang tinggi dan memenuhi permintaan rakyat beragama islam untuk melabur di kaunter syariah sahaja. Kerana Malaysia rakyat berbilang kaum dan agama. Jika umur anda sekarang 53 tahun ke atas..ya! anda patut risau untuk laburkannya. Kerana unit trust biasanya untuk jangka masa sederhana atau panjang.

Keadaan sekarang ibarat seperti anda seorang peniaga baju t-shirt. Harga jualan anda untuk sehelai ialah RM10 katakan. Anda mendapat baju dari pembekal Rm8 sehelai..untung Rm2. Katakana sautu hari datang pembekal lain menawarkan anda RM6 sehelai…adakah anda akan memilih pembekal pertama atau kedua? Kalau anda peniaga bijak,sudah tentu yang kedua bukan. Dan katakana lagi suatu hari datang pula pembekal ke-3 menawarkan RM5 sehelai. Pembekal mana yang anda pilih? Kalau nak untung banyak sudah tentu pembekal ke-3,bukan? Sama juga senarionya dengan market sekarang dalam Unit Trust. Apa alasan anda untuk tidak melaburkan wang EPF anda? Apa yang kita boleh lakukan sekarang ialah untuk pengeluaran pertama, kita masukkan sedikit sahaja ke dalam dana ekuiti, selebihnya masukkan ke dalam dana money market. Maka apabila bulan depan harga unit jatuh lagi murah, anda masih mempunyai modal untuk dilaburkan iaitu dalam money market. Jadi ia ibarat Regular Saving. Secara average anda akan memperolehi harga unit yang rendah.

Kalau diperhatikan keadaan sekarang, adakah ia secara kebetulan. Kerana megikut sejarah market Unit Trust, selepas market BOOM. Market akan jatuh teruk. Contohnya kita lihat bila market meletup.1997,2000,2004 dan 2007. 2007 pulangan dana mampu mencecah 65% untuk setahun pelaburan. Boleh juga dilihat pada 2004. Selepas itu 2005, dana ekuiti terbaik memberi pulangan -5%. Market jatuh. Jadi inilah masa yang sesuai dan dijangka market akan meletup kembali pada 2010 atau 2011 kalau sejarah atau trend market ini tidak berubah. Kepada yang muda, jangka masa anda panjang sebelum tiba usia 55 tahun.

Bagaimana pula dengan pulangan sekiranya anda masih melabur didalam EPF. Tahun 2007 pulangan EPF adalah 5.8%. 5.8% adalah pulangan EPF semasa tahun 1971. Oleh itu, adakah ia mampu mengatasi Kadar Inflasi?? Sudah tentu Tidak!! Mengikut Kajian Bank Negara Malaysia Inflasi sekarang terutama di Bandar-bandar ialah 7-8%. Namun ia dikira dari segi barangan keperluan rumah yang diisikan ke dalam satu bakul. Bagaimana dengan harga baju? Harga minuman di kedai? Harga roti canai? Harga burger? Andaikata kita katakana kadar inflasi ialah 8%. Dan pulangan EPF 5%. Makan setiap tahun wang anda di dalam EPF semakin menyusut 3%. Adakah mampu untuk menampung anda di usia emas nanti. Cuba anda perhatikan kenapa warga emas sekarang setelah pencen, wang epfnya dihabiskan dalam tempoh 3 tahun sahaja mengikut kajian. Ini kerana Inflasi. RM50K dahulu dengan RM50K sekarang jauh bezanya. burger semasa 10 dahulu RM1. sekarang? RM2.50. itulah peningkatan inflasi.

Cuba kita Tanya diri masing-masing. Kalau mahu melabur, adakah anda mahu membeli unit dengan harga yang mahal atau murah. Prinsip pelaburan ialah beli harga rendah,jual harga mahal. Jadi disebabkan itulah keadaan sekarang dikatakan advantage kepada pelabur terutama melalui EPF. dalam keratan akhbar Berita Harian Selasa 22 Julai 08 juga ada mangatakan Pesara Perlu Simpanan Minimum RM120,000 sekarang jika ingin hidup selesa. kalau dikira secara tepat, sebenarnya ia masih belum mencukupi kalau kita perhatikan gaya hidup sekarang dan keadaan sekarang. Rm120,000 itu juga sekarang. 10 tahun lagi sudah tentu lagi banyak berdasarkan Kadar Inflasi kita.

Pada post seterusnya saya akan ceritakan pula kenapa anda seharusnya memilih MAAKL MUTUAL BHD dan bukannya yang syarikat lain. Banyak kelebihannya sekira anda tahu. Untuk pulangan yang terbaik, anda harus melabur dengan cara yang betul. Portfolio yang betul. Adviser yang betul. Bukan hanya laburkan sahaja dan ditekankan sahaja bahawa pelaburan Unit Trust untuk jangka masa sederhana dan panjang. Ia juga betul tetapi melimitkan pulangan pelaburan anda. Maka carilah yang terbaik dan bukan yang terbesar atau No 1 kerana No 1 hanya lah dari segi jumlah asset sahaja. Lihatlah rekod dahulu, perjalanan dahulu dan berapa lama syarikat tersebut bertapak. Jika lama sudah tentu asetnya besar. Namun ianya tidak menjamin pulangan yang tinggi. Cuba anda pilih..adakah anda ingin melabur di dalam syarikat yang NO 1 dari segi jumlah asetnya atau syarikat yang mendapat jolokan The Fastest Growing Unit Trust Company In Malaysia. Jika cepat ia berkembang maka ia membawa maksud bahawa pulangannya bagus dan konsisten serta cara pengurusan pelaburannya yang betul dan baik…sekian, wassalamu

Renung-renungkan…dan Selamat Melabur

2 comments:

Anonymous said...

ape nama co tu?

Jas Elegant said...
This comment has been removed by the author.